Leader vs Leader




Ve své praxi jsem se setkal s mnoha různými lidmi, kteří zastávali vedoucí pozice, a každý měl na tu svou trochu jiný pohled. To by samo o sobě nebylo nic zvláštního. Co mě ovšem zaujalo, byl styl vedení lidí v týmu. A když už jsem byl o těch lidí, tak některé z nich jsem znal nebo znám osobně, a tak při řeči došlo i na to, jak se mají v práci.

"Cože, ty se chceš bavit o práci? Ty jo, sem v ní pořád…“ znělo hodně často od lidí, se kterými jsem se bavil. Jen u pár z nich jsem uslyšel věty typu: "Ty jo, teď děláme na něčem úplně super, je to nové, každý se to učí a bude to velké!". Taky Vám v tom rezonuje ten rozdíl? Cítíte to?

Přemýšlel jsem o tom, a když jsem se pak zaměřil na to, jak to je v týmu, došel jsem až na tu osobu, která stála v čele toho všeho - na vedoucího. Záměrně nepoužívám slovo manažer nebo Leader. Co z toho všeho jsem vycítil pro sebe? Že bych měl taky zjistit, jakým způsobem vedu své lidi, jak se o ně starám, jestli mají všechno, co potřebují. Cítil jsem, že některé věci se dějí, ale nechtěl jsem je vytahovat sám při konverzaci. Mým cílem bylo se dostat do stavu, kdy lidé v týmu mi důvěřují natolik, že se s jakýmkoliv dotazem nebojí na mě obrátit a já jím dokážu v jejich situaci pomoct.

Celou dobu jsem si myslel a vnitřně tomu věřil, že období manažera už mám za sebou (byly to dny strávené v rušném světě call centra, kde se jelo na data, časy, KPI, směny apod.) a přešel jsem do toho, o čem jsem si myslel, že už vím - že jsem leader. I když jsem si četl dost literatury a strávil dost času děláním věcí, zapomněl jsem na jednu důležitou věc - není to o mě, ale o ostatních!

Dostat se k tomu, že jsem věci dělal ne kvůli sobě, ale kvůli ostatním mi trvalo hodně dlouho. V té chvíli, kdy jsem konečně přestal uvažovat nad sebou, ale začal přemýšlet na ostatními, jsem si uvědomil v jakém světě žiju. Viděl jsem to na ostatních a tak moc jsem to chtěl vidět i na sobě, že jsem opomíjel ty, které se to týkalo.

Ponaučení = jestli si pořád myslíte, že Leadership je o Vás, tak je to špatně (a budete si myslet, že jste Leader = ten první). Leadership je o lidech, ne o leaderovi. Pokud se Vaši lidé dostávají dál, pokud za Vámi chodí, pokud Vás následují a starají se o Vás, pak to sami ucítíte, že je něco jinak. K tomu vede dlouhá cesta, kde je nutné dělat kroky každý den a pracovat na sobě, aby ten výsledek byl vidět na ostatních. To je správná cesta k tomu aby se z Vás stal Leader = ten druhý.

Komentáře